Današnja Hutba – Dec 30. 2011 (05 Safar 1433)

Povjerenja kod ljudi, povjerenje u ljudima

Imam Sedin Agić, 30 December, 2011 / 05 Safar 1433

U ovoj zadnjoj hutbi u mjesecu decembru, 2011, želim da podjelimo ove treuntke i da zajedno razmislimo o jednom ajetu u kom Allah dž,š, nas napominje da ne zaboravimo na svoju odgovornost o emanetu, sura El-Ahzab 72;

إِنَّا عَرَضْنَا ٱلْأَمَانَةَ عَلَى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱلْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا ٱلْإِنسَٰنُ ۖ إِنَّهُۥ كَانَ ظَلُومًۭا جَهُولًۭا.

”Mi smo nebesima, Zemlji i planinama ponudili emanet, pa su se ustegli i pobojali da ga ponesu, ali ga je preuzeo čovjek – a on je, zaista, prema sebi nepravedan i lakomislen”. Zatim kaže u suri Nisa 58; ”Allah vam zapovijeda da odgovorne službe onima koji su ih dostojni povjeravate i kada ljudima sudite da pravično sudite”.

Dakle uzvišeni je ponudio stvorenjima kao što su; Nebesa, Zemlja i planine, koji su puno snažniji i čvršći, veći, viši, izdržljiviji itd, nego insan (čovjek), ali su ipak odbili da ponesu to breme, povjerenje. Al-avf prenosi da je Ibn Abbas r,a, rekao da se misli ovdje u ajetu na emanet (povjerenje) tj; POKORNOST, pokornost draga braćo muslimani.

Ponuđeno im je prije nego Ademu a,s, zatim je uzvišeni rekao; Ja sam ponudio emanet nebesima, Zemlji i planinama (brdima), i oni nisu prihvatili to, hoćeš li ti to prihvatiti? Adem je rekao; O Allahu, a šta ja imam za to? Uzvišeni mu reče; ako budeš postupio doro, bit ćeš nagrađen, a ako budeš griješio bit ćeš kažnjen, zatim je Adem a,s, prihvatio emanet (povjerenje) i ponio ga je, i to je značenje emaneta u ovom ajetu. (vidi tefsir ibn Kesir).

Ali ibn Ebi Talha r,a, prenosi od Ibn Abbasa r,a, da emanet u ovom ajetu znači ”Faraid” tj; farzovi i obaveze. (vidi tefsir Ibn Kesir). Hasana el-Basri kaže da se misli na pokornost. Nebesa, Zemlja i planine nisu odbili da ponesu emanet iz ne poslušnost prema uzvišenom, ili zbog očekivane nagrade, ne, nego zbog velike odgovornosti, i straha da neće moći podnijeti taj veličanstveni zadatak.

Zato smo mi na jednu ruku i izabrani da ponesemo ovaj emanet i odgovornost na svojim plećima, zato nam je uzvišeni maksimalno olakšao propise, kako bi mogli nositi emanet. Zato nam uzvišeni naređuje u suri Nisa 58 ajet;

إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا۟ ٱلْأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحْكُمُوا۟ بِٱلْعَدْلِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعًۢا بَصِيرًۭا.

”Allah vam zapovijeda da odgovorne službe onima koji su ih dostojni povjeravate i kada ljudima sudite da pravično sudite”.

Poslanik a,s je rekao; ”Čuvaj emanet onoga koji ti ga je povjerio i ne iznevjeri onoga ko je tebe iznevjerio”. Hadis navodi Imam Ahmed i drugi.

أدَّ الامانة الى من ائتمنك, و لا تخن من خانك.

Dakle ovdje se misli na sve emanete koji su nam dati počevši od prava Allaha prema svojim robovima kao; nammaz, post, zekat, hadž, zavjeti itd. Do prava ljudi jednih prema drugima. No međutim Imam Ibn Kesir navodi; da se ovo veže za Osmana ibn Talhu ibn Ebi Talhu, koji je bio čuvar Kabe, povod je bio što je Poslanik a,s, uzeo od njega ključ od Kabe na dan osvajanja (oslobođenja) Mekke, a zatim mu ga je vratio.

Ovaj ajet i ako je bio objavljen povodom vraćanja ključa Kabe Osmanu ibn Talhi koji je bio emanet što ga je predao Poslaniku a,s, a zatim mu ga je Poslanik a,s, vratio. Ovaj ajet ima opći smisao i odnosi se na svaki emanet koji čovjeku bude povjeren.

 Zatim je Poslanik a,s proučio ovaj ajet iz sure Nisa; ”Allah vam zapovijeda da odgovorne službe onima koji su ih dostojni povjeravate i kada ljudima sudite da pravično sudite”

Zaključak iz ove hutbe; kao prvo, važnost nošenja i čuvanja emaneta sa iskrenošću, čednošću, i pravičnošću. Poslanik a,s, kao vođa mogao je svojevoljno donjeti odluka i predati ključ od Kabe nekom drugom.

Ali Poslanik a,s, je znao za odgovornost i povjerenje, zato je ključ vratio od koga ga je i uzeo, odnosno pozajmio. A to je bio Osman ibn Talha bin ebu Talha.

Drugo; vraćanje povjerene stvari je od velikog značaja i karaktera, i to je obaveza svakog pojedinca. Poslanikova odluka je duboko osmišljen potez i obzir da ključeve preda Osmanu bin Talhi i da je on najprikladniji za posjedovanje ključa.

Zbog toga, jer je Osmanova porodica odavno bila čuvar ključeva i oni su služili hadžije, još šta više Osman je bio povjerljiv i iskren insan.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s